Zde je prostor pro Vaši reklamu.
Kontaktujte nás.
Vložit nový.
Kategorie.
Vysoké školy.
Přidej se k nám.
Anketa.
Dle čeho volíš mezi veřejnou nebo soukromou?

Veř. je kvalitnější (25%)
 
Souk. je lehčí (10%)
 
Souk. je kvalitnější (15%)
 
Veř. je zdarma (36%)
 
Na souk. mě vezmou (12%)
 

Celkový počet odpovědí: 3182.
Napiš nám.
Upozorni nás na chybu,
navrhni doplnění.
Zpětné odkazy.

Změna systému výuky managementu na vysokých školách

Kategorie: Rašínova vysoká škola, s.r.o.


04.05.2011 21:17:08, Zdeněk Forman, zhlédnuto: 690x, reakcí celkem: 0Reagovat na příspěvek
Hlavní obrázekPodnikání musí vytvářet hodnoty pro celou společnost a zároveň být v souladu s potřebou dlouhodobého rozvoje. Pokud se chce Česká republika stát opět významným hráčem v oblasti inovací a změn musí zcela změnit systém výuky managementu. Management je samostatný obor lidské činnosti a jako takový musí být vnímán. Příprava a výchova managerů se musí změnit od zaměření na technické a ekonomické dovednosti na schopnost vedení, motivace, řízení změn.

„Úspěšná společnost se mění dříve než musí.“ Jonas Ridderstråle

Zatím co moderní myslitelé v oblasti managementu už pochopili, že kapitalismus a podnikání musí být o něčem jiném než jen o vydělávání peněz (viz G. Hamel, U. Haque, K. Nordström a J. Ridderstråle nebo nově M. Porter a M. Kramer) náš „kapitalismus“ i systém přípravy budoucích podnikatelů a managerů stále zůstává vězet hluboko v minulosti. Zatím co moderní svět hovoří o tvorbě hodnot, společenské či sdílené odpovědnosti, talentu a inovacích, naší modlou je stále krátkodobý zisk za každou cenu. Ne nadarmo je většina managerských oborů na našich vysokých školách nazvána Ekonomika a řízení.

Bohužel současná krize a zároveň rostoucí globalizace podnikání nám ukazují, že budoucnost dlouhodobé úspěšnosti podniku je založena na schopnosti inovací a tvořivého využití znalostí pro vytvoření hodnoty. Vytvoření „sdílené“ hodnoty (Porter a Kramer) a nikoliv pouze zisku pro akcionáře a majitele. To neznamená, že by podnik neměl tvořit zisk. Ale ne na úkor svého okolí a své i naší budoucnosti. Kromě ekonomiky je nutné do podnikání opět zařadit etiku, morálku a odpovědnost.

Podnikatelé a manageři nového století musí být víc leadery, inspirátory a odpovědnými tvůrci než ekonomy, jejichž prioritním zájmem je maximalizace krátkodobého zisku. Je načase se chovat tak, abychom nejen my, ale i naše děti a vnuci měli možnost kvalitního života. Jak správně definuje základní otázku managementu A. Kopčaj: „Co mám (mohu, chci) dělat, abych (abychom) se měl (měli) v budoucnu lépe.“

Máme-li tedy vychovávat novou generaci managerů a podnikatelů nelze to dělat starým způsobem. Současná krize nám ukázala, že etická a morální selhání nelze léčit ekonomickými nástroji. Trh a ekonomika nejsou funkční v případě absence etiky, morálky a odpovědnosti. U. Haque ve svém blogu na HBR k letošnímu ekonomickému fóru v Davosu poznamenává: „This great crisis is in our economy — and so it might be of our society, culture, and polity. It might require not just financial and economic jiggery-pokery, but deeply rooted social, cultural, and political reimagination. Davos, of course, is far from a forum for the latter.“

Chceme-li být v budoucnu úspěšní (a ne pouze nízkonákladovu montážní linkou asijských výrobců v EU) je nejvyšší čas změnit systém výchovy managerských oborů a celoživotního vzdělávání managementu. Musíme management „odekonomizovat“ a polidštit. Znalosti a dovednosti budoucích managerů musí být více „soft“ než „hard“, protože budoucí pracovníci (resp. jejich znalosti) již nebudou pouhé prostředky, ale naopak zdroje úspěšnosti podniku. Noví manageři musí být zejména odborníci na vedení týmů, řízení změn, schopnost motivace a komunikace, musí mít schopnosti týmových tvůrců a koučů, musí mít jasné představy o etice podnikání a potřebě společenské odpovědnosti.

Toho ale nelze dosáhnout pouhým učením a předkládáním teoretických poznatků. Musí dojít k daleko širšímu propojení vzdělávání a praxe. Součástí výchovy se musí stát jak účast nejlepších odborníků z praxe na výuce tak zejména širší zapojení do podnikové praxe v průběhu studia. Má-li být budoucí manager schopen akce, není možné z něj vychovávat akademika. Nejlepší kunsthistorik není nejlepším umělcem. Učme, jak jinak myslet, učme, jak být kreativní, učme metodiky inovací a řízení změn, učme analyzovat, řídit rizika, učme odpovědnosti. Učme managery jako komplexní odvážné osobnosti a ne finanční nebo technické experty. Respektujme tyto nové potřeby již nyní a nečekejme, až nás k tomu donutí okolní svět. Který z velkých podnikatelů a managerů minulosti byl ekonom?

Abych byl upřímný, stejné myšlenky už u nás zazněly v roce 2006. V rámci svého vystoupení na mezinárodní konferenci Hledání nové Evropy se problematikou managementu, podnikání, vztahu výchovy a praxe a podobou výchovy managerů zabýval i profesor Milan Zelený. Již před pěti lety prezentoval nezbytnou potřebu kooperace tří základních složek společenského progresu – vzdělávací sféry, podnikatelské sféry a politicko-veřejné sféry – fungujících ve správném společensko kulturním prostředí. Bohužel česká realita je stále na míle vzdálená fungujícímu modelu a budeme i nadále ztrácet za moderními zeměmi. A to nehovořím o naprosto rozdílném přístupu k požadavkům a hodnocení úrovně vysokých škol v ČR. Vysoká škola, nabízející managerské vzdělání v souladu s požadavky podnikatelského prostředí by pravděpodobně u hodnocení Akreditační komise neuspěla a problémy jako garant výuky by patrně měl i profesor Zelený, který si dokonce „dovoluje“ souběžně působit na několika univerzitách současně (tedy ve světě to nevadí, tam si váží toho, že škola má možnost spolupráce s uznávanými odborníky).

Buďme hrdí na to, že česko dalo světu Baťu a přejme si, aby i náš systém vzdělávání byl změněn tak, aby dokázal další talenty najít a rozvinout. Začněme konečně učit management jako samostatný obor (na což má plné právo) a přestaňme ho stále spojovat s ekonomikou a správou. Závěrem trochu provokativní poznámku. A. Shapira , CEO Cellcom na adresu znalostí ze studií managementu říká: "The knowledge I use as CEO can be acquired in two weeks...The main thing a student needs to be taught is how to study and analyze things (including) history and philosophy."


Ing. Zdeněk Forman, Brno 28.4. 2011


Email: formanravyscz

Podobné příspěvky:
  1. Dálkové placené studium na veřejných vysokých školách v dalším vzdělávání - Informace o studiu
  2. VŠMIE zavádí mobile learning jako nejmodernější formu výuky - Vysoká škola podnikání a práva, a.s.
  3. Trendy ve studiu na vysokých školách - Ostatní
  4. Unilever spustil soutěž pro studenty/-ky českých vysokých škol - Zajímavosti

Reakce na příspěvek

Tvé jméno:
Heslo:  pro možnost budoucí úpravy, obnovy nebo odstranění
Potvrzení hesla:
Tvůj email:   chci být emailem informován o reakcích na tento můj příspěvek

:) :D :( S04 S05 S06 ;) S08 S09 S10 S11 S12 S13 S14 S15
Tučnékurzívapodtržené  klikni a následně nahraď výraz TEXT. Např. [tucne] Toto bude tučným písmem [/tucne]

Telefon: Web: ICQ: Skype:

  Souhlasím s pravidly uvedenými níže.


Administrace příspěvku

Heslo:  pokud chceš administrovat reakci klikni u ní nejprve na "reagovat zde"

  

Obnovením se příspěvek posune na první pozici v seznamu příspěvků. Platnost zobrazení se nastaví od nového data obnovení.
Odstraněním dojde k nevratnému vymazání příspěvku včetně všech jeho reakcí z naší databáze.

Pravidla vložení

  1. Vložením článku (příspěvku) souhlasíš s jeho zveřejněním na webu Vejska.cz.
  2. Pokud není zadáno heslo nebude v budoucnu možné článek upravit, obnovit nebo odstranit.
  3. Při zapomenutí hesla správce doručí žadateli heslo nové pokud žádost byla zaslána z emailu uvedeného u daného článku.
  4. Je na vkladateli, aby si před vložením zkontroloval správnost uvedených údajů (přes Zobrazit náhled).
  5. Je zakázáno používat cizí zdroje bez jejich uvedení.
  6. Je zakázáno používat vulgární slova.

Pravidla zobrazení

  1. Článek musí být schválen.
  2. Za obsah článku odpovídá jeho autor.
  3. Obsah článku musí být vysokoškolské tématiky.
  4. Vložení PR článku (kategorie Sponzorované) podléhá platnému ceníku.
  5. Komentáře k článku (pokud jsou povoleny) se zobrazí ihned po jejich vložení.

Pravidla provize

  1. Nárok na provizi vzniká dnem zveřejnění článku na webu Vejska.cz.
  2. Provize bude uznána pouze u článků, které jsou vlastním dílem jejich autorů.
  3. Provize bude připsána na uvedený účet (za splnění bodu 1) do 14 dní.
  4. Provizi lze nárokovat pouze u článku, u kterého bylo uvedeno číslo účtu.
  5. Výše provize je 100 Kč za každý schválený článek.
  6. Minimální vyplácená částka provize je 100 Kč.
  7. Provizi nelze kombinovat s běžícími soutěžemi.
  8. Tato akce je platná do odvolání.
Poslední aktualizace údajů na stránce: 16.04.2024 23:05:58.