(28.08.2015 13:59:12, pruda vse/m)
Milá Nikolo, zaujal mne Váš příspěvek, který "rozséváte" všude tam, kam jen klikne Vaše myš a dohlédne Vaše frustrace, takže jsem si jako absolvent VŠEM nechal zjistit podrobnosti o Vašem utrpení (jako člen Akademická obce na ně mám právo bez uvedení osobních údajů) a i o dalších 20 Vašich "statečných" studentech soukmenovcích. Dále bylo nutné, pro pochopení Vašeho opravdu srdcervoucího příběhu, nastudovat část vnitřních předpisů školy (disciplinární řád) a vysokoškolský zákon, kdy výsledek je asi tento: 1. Se studentem bylo zahájeno disciplinární řízení pro hrubé porušení vnitřních předpisů školy, jiným slovy podvádění v rámci kontroly studia. 2. Disciplinární komise školy (složená ze zástupců vedení, akademického sboru a studentů VŠEM) navrhla na základě předložených důkazů vyloučit dotyčnou studentku ze studia. 2. Všichni předvolaní studenti svou vinu uznali a své pochybení zdůvodnili s tím, že o žádných dalších podvádějících studentech není v zápise zmínka a na můj dotaz na zástupce studentů v Disciplinární komisi, zda v rámci disciplinárního řízení někdo uvedl další studenty, kteří prý také podváděli, tak nebyl nikdo další jmenován a ani taková téma nezaznělo. 3. De jure a i de facto Vás tedy vyloučila disciplinární komise VŠEM, tzn. že Vaše vyloučení schválila i část složená ze zástupců samotných studentů a akademických pracovníků VŠEM, kteří jsou jejími členy. 4. Pokud s rozhodnutím disciplinární komise nesouhlasíte a jste přesvědčena o své pravdě nepodvádějícího studenta, můžete se přece obrátit na civilní soud (pro Vaši informaci UK vede cca 400 soudních sporů se studenty, kvůli "neoprávněnému" vyloučení, či ukončení jejich studia).
Osobně mám zkušenosti z veřejných vysokých škol našich (FSE, VŠE), zahraničních soukromých (Anglie, Oxford) a jedné soukromé, tj. VŠEM (ostatní nebudu a nechci hodnotit, ale stačí si najít opravdu objektivní informace a historii dané školy, aby si každý soudný člověk udělal objektivní názor), kdy naše vlast jak tak malým rybníkem, že se zde žádných názorových rozdílů a proudů v rámci odborné části studia nedočkáte, jinými slovy se všude přednáší de facto stále to samé jak v Praze, Brně, Ostravě, Plzni nebo Liberci. Nehledě na skutečnost, že v exaktních vědách platí, že 1 + 1 = 2, nejen v ČR a mimoto nad vším bdí naše slavná akreditační komise složená z představitelů veřejných vysokých škol, která v názorech a postojích ke vzdělání zamrzla z části před rokem 89 a současností poníženou o nějakých 10 let. Pak vlastně jediným opravdu hmatatelným rozdílem na daných vysokých školách, je spíše samotná administrace studia, studijní servis a přístup ke studentům na jednotlivých úrovních v rámci akademické obce. VŠEM má samozřejmě svoje chyby (snaha o neustálé zavádění inovační prvků do procesu studia a výuky, někdy až pedantské dodržování předpisů, nařízení a postupů, bohužel mentální, či spíše odborná úroveň některý studijních kolegů, který plyne z jejich nezájmu o samotné studium a v neposlední řadě dosti krátká historie činnosti a tudíž akademické renomé není takové jako u veřejných škol), tak jako asi každá vysoká škola z pohledu samotných studentů, ale co bylo pro mne zásadní, je individualizace studia a možnost organizace času dle mých osobních potřeb, ne potřeb samotné školy a hlavně snaha o kvalitní pedagogické sbor v rámci možností našeho malého akademického rybníčku. Po odborné stránce, tedy výuka samotných odborných předmětů, tak všude je to de facto velmi podobné, kdy se slabší lektor, střídal s lepším a tak pořád dokola, výhodou VŠEM byl určitý mix akademiků a praktiků, což mělo samozřejmě někdy i své nevýhody (např. neznalost interních pravidel, kdy někteří kolegové to mermomocí chtěli řešit vždy na výuce, i když to řešilo studijní). Na FSE v UL z našeho studijního kruhu musela "dobrovolně" většina kolegů přestoupit, protože došlo k odebrání, respektive pozastavení akreditace u magisterského stupně a nemožnosti realizovat státní závěrečné zkoušky. Co se týká administrace studia, tak např. studijní bylo vedeno paní, která měla před tím na starosti úklid budovy FSE (šlo o druhou polovinu devadesátých let, takže pionýrské doby a FSE byla naprosto novou fakultou. takže se bralo kdekoli a kdokoli).
Tolik zde zmiňovaná VŠE je největší a nejstarší ekonomickou vysokou školou v ČR, která si díky své velikosti a historii, drží stále určitou úroveň a reputaci, a to v té bídě, která u nás je, ale administrativní a studijní servis, tam prakticky nikdy neexistoval, kdy na studijní oddělení nikdo ze studentů raději nikdy nechodil, telefonický kontakt byl rovnou čistá utopie (otevřeno bylo tuším vždy ve středu od 13 - 14 hod.), protože každý věděl, že se tam stejně nic nedozvěděl, respektive dotyčné osazenstvo nemělo ani v popisu práce něco se studenty řešit, protože k tomu byla ideální vždy "aktuální a věcná" nástěnka. Čekání na zkouškový termín v rámci zkouškového období, se změnilo na několika hodinovou hádanku s prvky loterie (bohužel se uvedené občas týkalo i výuky, kdy nějaká náhrada nebo informace, že něco odpadne nebo odpadlo, nikdo ze studijního nebo katedry ani neřešil, zda je daný akademik dobře naladěn, či zda náhodou nebude muset odejít dříve kvůli návštěvě lékaře nebo své rodinné akci. Pokud tedy chcete prestižní vzdělání, po kterém zde někteří přispěvatelé tolik volají, jedinou možností je bohužel zahraničí, kdy je nutné si připravit jednak v přepočtu cca 1 mil. Kč na akademický rok (samozřejmě je možné získat jako nadaný student stipendium, ale to bohužel asi nebude případ zde diskutujících studentů). Jen bych ze zkušenosti doplnil, že tam se nad dodržováním pravidel, předpisů, nařízení nebo studijních povinností se studenty vůbec nikdo nebaví, respektive všichni uvedené berou jako neprostou samozřejmost a povinnost, tak jako např. každodenní studentskou přípravu na přednášky, konzultace a cvičení, a to v podobě nastudování několika stovek stran odborného textu a hlavně vždy bude platit, že samotné studium hlavně záleží na samotném studentovi a jeho aktivitě k získávání nových znalostí, poznatků a zkušeností, kdy prostým procházením po chodbě vysoké školy Vám diplom a titul na hlavu nespadne, i když na některých VŠ u nás možná snad i ano.
Na závěr příspěvek ohledně studia společenských věd v ČR, respektive ekonomie. Významným milníkem pro studium oné „čisté ekonomie“, byl nástup finanční krize v letech 2007 a 2008, respektive její následky, kdy se najednou "překvapivě" zjistilo, že veškeré teoretické modely naprosto selhávají, jsou nepoužitelné pro praktickou část ekonomického vývoje a není možné při sebevětší snaze a znalostech tyto modely použít, natož nějak predikovat. Proto i v akademické části a v řadách studentů v zahraničí, dochází k odklonu studia čistě makroekonomických a matematicko ekonomických modelů a je znatelný pozvolný příklon a zaměření spíše k mikroekonomické části, s aplikací praktických znalostí v rámci daného (uzavřeného) prostředí. Ovšem vždy bude platit, že bez znalosti teoretických základů, Vám je sebevětší praxe v zásadě na nic, protože tyto (ne)znalosti nebudete schopni správně aplikovat. Doba se mění, ale bohužel některé veřejné vysoké školy, kvůli své akademické obsazenosti letitými a mnohdy samozřejmě i renomovanými akademiky, ustrnuly opravdu v 90 letech minulého století a nemají ani snahu se někam posouvat, kdy např. matematické modely a derivace jsou dobrá věc, ale kolik absolventů bakalářského studia, je své praxi na pozici řadového manažera použije.
reagovat zde